CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, April 30, 2014

“Aku dan Kereta”

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya terpanggil untuk menyertai pertandingan menulis kisah "Aku dan Kereta" anjuran RichPlan Management. Bagi mereka yang belum mengetahui mengenai syarikat ini, boleh layari link yang saya sertakan untuk mendapatkan serba ringkas maklumat yang diinginkan. Selain itu, dengan teknologi yang makin canggih kini dan bersesuaian dengan tagline 'maklumat di hujung jari anda', kini anda boleh "perbaharui cukai jalan dan insuran kereta secara online" atau "renew roadtax dan insurance online". Seterusnya, layari link yang disertakan ini untuk http://bit.ly/1qs0xI9 atau http://bit/ly/1irKDru

Ermm..aku dan kereta. Kereta sememangnya keperluan masa kini. Ibaratnya, kereta adalah rumah kedua bagi manusia. Kereta kini bukan lagi kemewahan sebaliknya keperluan, sama pentingkan seperti makanan yang kita hadap setiap hari. Dengan adanya kereta, memudahkan kita untuk bergerak ke sana sini dan seterusnya menjimatkan masa dan memudahkan urusan seharian kita. Begitu juga dengan saya. Pada mulanya, saya teringin untuk memiliki kereta yang mewah dan cantik. Semuanya itu tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk bergaya dan memberikan kepuasan. Namun, setelah diukur di badan sendiri, akhirnya saya membuat keputusan untuk membeli kereta yang saya mampu untuk 'memeliharanya'. Kereta yang dibeli bukan sahaja perlu dibayar dengan petrol dan bayaran bulanannya, sebaliknya perlu juga difikirkan dengan kos alat ganti dan membaharui cukai serta insurannya setiap tahun. Pendek kata, membeli kereta perlu difikirkan segala-galanya.

Namun, dengan kereta Kenari yang dibeli, memberikan jutaan kemudahan kepada aku sekeluarga. Sebelum ini, hanya motosikal yang sudah usang menjadi pengangkutan kami sekeluarga. Dengan motosikal itulah menjadi kenderaan seharian kami ke sana sini menabur baktiknya. Dan, setelah adanya kereta Kenari, ahli 'keluarga' baru saya, semuanya berubah sekelip mata. Bayangkan, kerena terlalu teruja dengan kereta Kenari yang baru aku miliki itu, hari pertama sahaja kereta kesayangan aku ini tiba di hadapan rumah, aku terus menyuruh mereka bersiap untuk aku 'rasmikan' kereta pertama aku ini dengan membawa ahli keluarga aku yang disayangi. Meskipun, kereta Kenari ini tidak setanding dengan kereta BMW dan Mercedes yang bergerak sepantas kilat di jalan raya, namun cukuplah asalkan kereta Kenari aku ini mampu meredah panas dan hujan tanpa membasahi aku dan keluarga yang berlindung di dalamnya. Dan kini, sudah hampir 10 tahun kereta Kenari aku ini berbakti dengan diri aku. Dulunya untuk keluarga, dan kini berbakti pula untuk suami dan anak aku pula. Aku sayangkan kereta ini biar apa pun 'penyakit' yang kereta Kenari aku ini hadapi, tetap aku akan pulihkannya agar dapat kereta Kenari ini terus dapat bergerak seperti biasa. Tekad aku hingga kini dan selamanya, kereta Kenari yang banyak berjasa dan membantu aku ini tetap akan bertakhta dan menjadi keluarga aku buat selama-lamanya dan tidak akan terlintas di hati aku untuk serahkan hak penjagaannya kepada orang lain.. Amin..


Pergi ke pulau membeli santan
Beli bersama dengan sebungkus jajan
Dialah permata, dialah intan
Itulah, keretaku 'Kenari' pujaan










1 comments:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)